Assalamualaikum


Permulaan Yang Tidak Berkat | Entah kenapa terdetik nak update tentang keberkatan. Mungkin sebab terjadi depan mata aku sampai aku asyik fikir dan tertanya-tanya je. Simpati dengan apa yang terjadi dan risau dengan apa yang bakal terjadi. Kalau Allah swt turunkan bala, dengan aku sekali kena tempiasnya.

Let's say kita mulakan perniagaan tapi duit untuk jadikan modal tu bukan sumber yang halal. Nak berniaga perlu menguasai ilmu perniagaan. Jangan nak berniaga membabi buta sehingga yang salah pun langgar je. Matlamat tidak menghalalkan cara.

Etika Niaga Islam:-

1. Bebas dari benda atau aktiviti haram
2. Jujur dan amanah
3. Memenuhi janji
4. Tidak bersumpah palsu
5. Layanan baik/tolak ansur/ihsan
6. Hutang mesti dilunaskan
7. Pentingkan kualiti
8. Tiada penindasan dan bersikap adil
9. Tiada aktiviti menyorok
10. Tidak lalai

Jika kita berniaga dan ada restaurant sendiri yang terpampang nama kita. Bangga tak? Mestilah bangga kan? Tapi bagaimana dengan modal kita? Halal tak sumbernya? Berkat tak? Dalam perniagaan kita, ada aktiviti riba tak? Agak-agak kalau riba, halal tak?

Contoh, sumbernya tidak halal, kita sebagai ketua nie tak solat, tak jujur dan sebagainya. Agak-agak macam mana perniagaannnya? Ketua yang tidak bertolak ansur, tidak memberikan layanan baik kepada pekerja, macam mana hasilnya? Tahukah pekerja itu adalah salah satu pembawa rezeki.

" Hati tidak akan senang jiwa tidak akan tenteram kerana hati dan jiwa tidak dapat dipuaskan dengan rezeki tidak berkat. Jangan fikirkan segala kenikmatan adalah diredhai. Rezeki yang tidak berkat hanya akan memusnahkan diri kita sendiri dari usaha yang tidak akan cukup, hati yang tidak akan puas dan keimanan yang semakin jauh. " - Irfan Khairi

Kadang-kadang kerana perkara sebegitu, perniagaan kurang maju. Untung makin turun, rugi makin naik, pekerja membawa diri dan sebagainya. Kita sebagai ketua kena duduk tenangkan diri, dekatkan diri kepada Allah swt dan fikirkan apa punca sebenarnya. Kita kena faham, permulaan sebuah perniagaan seperti matematik. Kalau formula salah, jawapannya tetap salah walaupun guna formula lain. Setiap satu ada formula tersendiri. Permulaan kena betul!