Layanan Seorang Reservation Hotel

By Eyqa Hasnan - January 27, 2018

Assalamualaikum


Sementara hati masih lagi berbekas tentang perangai seorang reservation di sebuah hotel ini, baik aku kongsikan tanpa mengaibkan. Sekadar bercerita dan semoga menjadi teladan untuk pekerja-pekerja dan orang lain supaya hormat sesiapa sahaja walaupun dia seorang pengemis. Ingat! Ini sekadar perkongsian aku. Dilarang sama sekali diolah sehingga menjadi fitnah!

Ceritanya aku diarahkan oleh majikan aku untuk mencari beberapa buah hotel untuk dapatkan special rate. Company aku sedang memilih Best Employee Of The Year dan pemenangnya bakal dihadiahkan penginapan 3 hari 2 malam di salah sebuah hotel yang aku cari tu. Aku nie haruslah cari hotel yang terbaik untuk pemenang. Tapi malangnya aku terjumpa seorang pekerja yang sedikit tiada kesopanan.

Suatu petang tu aku hubungi sebuah hotel di Pahang selepas aku google tentang hotel tu. Ramai yang bagi review yang baik-baik je. Maka aku pun percaya yang hotel itu bagus dan sesuai untuk pemenang tapi malangnya 👎 Kenapa? Aku hubungi Central Reservation Office untuk bertanya berkenaan harga tapi jawapannya tak sesuai.

Aku : Assalamualaikum.. Saya dari **** Beach Resort. Kami ada mengadakan Best Employee Of The Year dan pemenangnya kami nak hadiahkan menginap di hotel anda. Boleh saya dapat special rate untuk 3 hari 2 malam?

Central Reservation Office : Special rate? Tak ada. Tengok je harga kat website tu.

Kalau korang ada di tempat aku, apa yang korang akan fikir tentang pekerja itu? Sesuaikah cara bicaranya dengan seorang pelanggan? Aku tak kisah kalau tiada special rate sebab aku boleh minta normal rate tapi tak perlu jawab macam itu. Hormatlah walau siapa pun yang bertanya. Kalau dia jawab elok-elok, aku pun selesa berbincang dengannya. Mungkin aku terus booking. Dah tahukah dengan itu, mungkin aku nie Allah swt telah utuskan sebagai rezeki untuknya pada hari itu?

Sepanjang aku berbicara, aku tidak rasa aku ada terlukakan perasaan sesiapa. Dialog aku masih sama seperti di atas. Hanya bertanyakah special rate. Bukan mengemis meminta complimentary voucher atau discount voucher. Kenapa perlu jawab seperti itu? Kalau dah penat nak layan pelanggan, aku rasa tiada masalah lagi untuk jawab " Maaf cik, kami tiada special rate. Cik boleh harga kat website kami www.dotdotdot.com untuk normal rate " atau " Maaf cik, kami tiada special rate. Normal rate kami bermula dari harga RMdotdotdot "

Aku mohon kepada sesiapa yang sahaja terutamanya menyandang jawatan khidmat pelanggan, jawablah setiap persoalan pelanggan anda dengan baik. Mungkin pelanggan anda pembawa rezeki anda untuk hari tu. Tahukah anda perkataan maaf sangat bermakna buat orang seperti aku?

Kepada pihak berkenaan, aku maafkan walaupun pekerja yang menjawab panggilan aku pada hari itu langsung tidak minta maaf. Hal kecil je kan? Aku pun sekadar berkongsi disini tanpa menulis nama hotel itu. Aku pun bekerja dalam bidang perhotelan. Aku juga masih lagi mencari dan belajar tatacara bercakap dengan pelanggan walaupun hanya dengan bantuan google. Kenapa? Kerana aku ingin menjaga nama baik aku dan resort aku mencari rezeki ini.

UPDATE: Pihak hotel berkenaan telah meminta maaf tetapi pekerja yang jawab panggilan aku tidak minta maaf. Tak apa, semua orang lakukan kesilapan. End!

  • Share:

You Might Also Like

13 Comments

  1. Kalau ada orang macam tu, alamatnya takde pelanggan lah hotel tu lepas ni... Gulung tikar!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu betul kalau tiada tindakan lanjut di ambil

      Delete
  2. report management
    baru dia belajar sikit cara kerja yg betul :)

    ReplyDelete
  3. Nk keje front desk ni kene la tahu etika kan.

    ReplyDelete
  4. Orang yang bekerja di front desk tanggungjawabnya besar. Walau penat, tetap kena layan customer dengan baik.

    ReplyDelete
  5. Nak buat camne dab kalau lagu tu peel dia.. takle nak kata gapo2 laaa .. hehehe.. tapi takpe laa kan dia tak minta maaf pon kita maafkan sesiap.. tak usah dikenang yg dah berlalu.. gituuu kekdahnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takpe, kita tetap maafkan dia. Closed case.

      Delete
  6. adoiiii...tak professional langsung. keje bahagian service..tp layanan hampeh...annoying sangat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahahahaaa tu betul. Tak kisah pun kalau suruh check kat website tapi lebih baik kalau bagitahu elok elok. Idok le teman maroh

      Delete
  7. pekerja baru tu kot eyqa. Eyqa maafkan jer la, dan semoga cerita ini memberi pengajaran kepada semua manager hotel supaya mendidik etika staff mereka

    ReplyDelete