Assalamualaikum
 

Tips/Petua : Bedak Yang Sesuai Dengan Kulit Wajah | Bedak boleh dikatakan menjadi modal penampilan wanita. Dengan menggunakan bedak, seorang wanita terkadang merasa lebih percaya diri dengan penampilannya. Kenapa? Bedak bukan sahaja membuat wajah tampak lebih segar tetapi juga mampu menutup masalah kecantikan pada wajah seperti halnya jerawat, gelap bawah mata dan sebagainya.
 
Namun, terkadang bedak juga mampu buatkan rasa tidak percaya diri sesetengah wanita seperti wajah terlihat tampak lebih tua, wajah terlihat seperti memakai topeng dan lain sebagainya. Sebetulnya, penyebabnya adalah kerana mereka tidak mengetahui bagaimana cara memilih bedak yang tepat. So, bagaimana cara memilih bedak yang tepat?
 
 

Kulit Berminyak

Kulit berminyak sebetulnya memberikan impak yang baik kerana sesetengah orang mampu melambatkan penuaan. Namun sayangnya, kulit berminyak ini membuat wanita merasa risau dan takut dalam memakai bedak yang sangat mudah hilang.

Apakah bedak yang sesuai? Jika anda memiliki kulit wajah berminyak, ianya lebih baik jika anda memilih loose powder yang jenisnya antikilap agar tidak membuat wajah mengkilap. Cara gunakannya biasanya dengan menggunakan puff atau brush yang ditepuk-tepukkan ke wajah dengan lembut.

Kulit Normal

Memiliki kulit wajah normal tentunya diimpikan bagi semua wanita. Selain tidak mudah mendapat masalah kecantikan di wajah, wanita yang memiliki wajah normal bebas memilih jenis-jenis bedak yang diinginkannya sama ada itu bedak tabur, compact powder ataupun two way cake.

Kulit Kering

Bagi yang memiliki kulit kering, bedak yang harus menjadi pilihan untuk melengkapkan penampilan wajah adalah bedak compact two way cake. Kenapa? Kerana bedak ini sudah memiliki foundation yang membuat wajah kelihatan lebih basah atau lembab. Untuk buatkan bedak tahan lama apabila membuat sapuan diwajah, anda perlu basahkan sedikit span dengan air kemudian sapukan pada wajah.