Resepi Lala Masak Pedas Mudah

Assalamualaikum


Resepi Lala Masak Pedas Mudah | Bila teringin nak makan lala, mesti nak masak yang mudah je. Malas nak masak yang guna banyak bahan. Yelaa, apatah lagi kalau dah lapar kan? Lauk nie kalau makan sekejap je. Sedar-sedar dah habis semangkuk lala. Hahahahaa..

Bahan-bahan

1. 1 kilo lala segar
2. 2 biji bawang besar *kisar
3. 5 ulas bawang putih *kisar
4. 2 cili besar *kisar
5. 8 cili padi *kisar
6. 2 cm kunyit hidup *kisar
7. Semangkuk kecil air asam jawa
8. 2 batang serai diketuk

Cara-cara

1. Masukkan minyak dan tumiskan bahan-bahan kisar sehingga pecah minyak. Masukkan serai yang telah diketuk
2. Masukkan lala dan gaulkan biar sebati dengan bahan tumisan dan tutup kuali dalam 5 - 10 minit
3. Perasakan dengan garam dan gula. Jika nak letak ajinamoto atau perasa yang lain, itulah optional anda
4. Masukkan air asam jawa dan gaulkan. Biarkan lagi 5 minit dan siap!


Mudah je kan? Aku buat semalam berkuah sikit sebab suka makan macam itu. Kalau nak berkuah sedikit, tambah air selepas masukkan lala. Jika taknak, jangan tambah air dah. Cukuplah dengan air asam jawa sahaja.

12 comments:

  1. Lala biasanya akak suka beli kat pasar besar sebab kesegaran dia..dan kalau nak tau..masak lala memang tak jadi lauk makan ngan nasi la..sedap diratah begitu sahaja

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahahaa setuju! Kadang-kadang nasi sikit je. Lala je lebih sebab ratah

      Delete
  2. lama dah tak makan lala ni.. sebab ina alergik seafood,lebih2 lagi bercengkerang.Memang sedap ratah.. 1kilo,sorang je ina makan..ehehe. Bkn byk yg ada isi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahahaaa sama!!! Makan sorang je sebab isi sikit je

      Delete
  3. SALAM sis eyqa..
    emm nampak sedap..tp lala dok makan..hehe
    sedap ke lala tu..rs mcm kerang ea?huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam.. sedap sangat! Lagi sedap berbanding kerang.

      Delete
  4. nanti nak pergi rumah eyqa :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita masak sambal bilis untuk Qaseh. Muahahahahaaaa

      Delete
  5. Dah lama tak makan lala sebab bukan peminat. Tapi bila tengok gambar ni, rasa macam nak makan balikla pulak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Auniiiii!!! Rugi kalau tak makan. Sedap nie!

      Delete
  6. sedapnya... lama betul tak makan lala. Suka sangat ambil bila gi kedai makan heheeh.

    Jemput Singgah : Cara Kemaskini Akaun Pendapatan PTPTN

    ReplyDelete
  7. Saya baru je masak minggu lepas. Saya buat resepi Lala Masak Merah .. hmm dap dap. Sini harga sekilo Lala ni dalam Rm10 sekilo.

    Hasrul Hassan - Tips, Famili, Percutian, Kerja Dari Rumah

    ReplyDelete