Assalamualaikum
 

4 Hal Berkaitan Broken Link | Broken link, pernah dengar? Semua link itu harus menuju pada tempat yang betul dan jangan sampai ada link yang mengarah pada halaman yang page not found atau 404 page not found. Page not found itu adalah halaman yang tidak ada halamannya.

Broken link berasal dari kata broken dan link, broken ertinya pecah, mati dan link ertinya tautan, link. Jadi, broken link itu adalah link yang mati. Jika di klik maka akan menemukan halaman yang tertera page not found.
 
Broken link juga dianggap sebagai link web atau url yang tidak terjangkau. Atau menurut bahasa umumnya adalah link yang rosak atau url dalam web atau blog anda yang tidak berfungsi. Banyak di antara anda yang mungkin tidak mempedulikan hal seperti ini sama ada sedar atau tidak.

Apa keuntungan broken link?

Kadang kala broken link itu mampu buatkan pengunjung lain masuk ke dalam blog kita dengan broken link itu. Kadang kala okay!

Apa kerugian broken link?

  • Pengunjung akan merasa kecewa ketika halaman yang dituju tidak ditemui. Kemungkinan mereka akan pergi dan tidak akan kembali lagi ke blog anda.
  • Jika anda sebagai seorang penjual, sebagian besar pelanggan online menganggap hyperlink rosak sama halnya menipu dan terkesan ada rasa tidak hormat pemilik website kepada pengunjung. Hal ini akan merosak reputasi anda secara peniaga online.
  • Yang lebih parahnya lagi, Search Engine Optimization (SEO) ( Google, Yahoo, Bing, dll ) akan memberikan nilai negatif untuk website/blog anda. Mereka menganggap anda tidak profesional dalam membangun blog atau website.

Mengapa ada broken link?

Seperti yang telah dijelaskan diatas, broken link adalah link yang mati atau link yang tidak valid. Jadi, kemungkinan penyebab adanya broken link ini adalah:
  • URL yang dituju sudah berubah atau telah diganti
  • URL yang dituju sudah dihapus.

Bagaimana cara mengetahui adanya broken link?



  1. Masuk ke http://www.brokenlinkcheck.com/
  2. Masukkan alamat blog yang ingin di semak pada kotak yang tersedia, kemudian klik FIND BROKEN LINKS
  3. Tunggu hingga proses semakkan selesai
  4. Broken link pada blog anda akan terpapar. Jika tidak ada, maka blog anda bebas dari broke link
  5. Jika ada, perbaikilah satu-satu

Apa broken link boleh diperbaiki?

Kebiasaannya boleh diperbaiki dengan menggunakan google webmaster tool dan http://www.brokenlinkcheck.com/. Proses perbaiki memang agak sukar, jadi perbaikilah satu persatu.

NOTE!

Broken link aku terdapat pada comments dan backlink. So, cara aku sendiri ialah aku delete comment reader itu dan aku remove backlink. Mata kena tajam sikit untuk tengok list broken link tu. Entry mana yang ada broken link. So, selamat mencuba semua! Harap dapat membantu walaupun sedikit.