Assalamualaikum


Jenis Politik Kerja Yang Sangat Menjengkelkan | Ditempat kerja, mustahil tiada politik kerja. Apatah lagi apabila dah cukup korum untuk korang membentangkan 'budget' untuk korang umpatkan. Situasi sama seperti dewan parlimen tau! Banyak jenis politik kerja nie.

Ditempat kerja aku sekalipun, haruslah politik kerja itu wujud. Bagaimana politik kerja di tempat aku? Mana boleh cerita! Nie aku kongsikan jenis-jenis yang selalunya wujud. Alaa dalam drama berlambak okay politik kerja macam nie. Jangan cakap korang tak perasan pulak.


Kuih Talam Basi

Kuih talam basi ini sangat familiar dalam organisasi dan sememangnya wujud! Walaupun korang nampak dia baik tersengih-sengih depan korang, ambil berat tentang permasalah korang, percayalah. Itulah kuih talam basi. Sekali korang bercerita, confirm sekejap je benda tu tersebar.

Si Gila Kredit

Semua benda dalam pejabat tu, senang-senang je dia take credit walaupun itu hasil titik peluh keringat siang malam korang. Kalau dia tolong korang sekejap je, dia bangga diri seperti dia yang buat. Akhirnya dia mendapat ganjaran tapi bukan korang!

Akulah Segalanya

Haa yang nie confirm ada. Confirm! Walaupun dia baru masuk kerja, dia punya acah-acah tahu macam dah 5 tahun kerja disitu. Dialah segala tempat sumber maklumat. Hanya dia! Tiada yang lebih penting dari dirinya!

Si Mastermind Yang Licik

Licik dan berbakat memang gelaran untuk si mastermind nie. Dia mampu mempengaruhi orang lain untuk ikut cara dorang secara tak langsung. Jadi, kita pun susah nak tahu dia nie macam mana. Tetapi cara mudah, berhati-hati dengan akal pemikiran logik dorang dan nilaikan sendiri. Mastermind yang licik nie sama macam kuih talam basi.

Penasihat 25%

Walaupun ada politik kerja yang negatif, masih wujud politik kerja yang positif walaupun nilai peratusan tu sangat rendah. Dengan si penasihat ini, mungkin keadaan mampu jernihkan kembali keadaan yang keruh sesama pekerja.

Jika korang jumpa atau tersenarai dalam politik kerja ini, avoid! Sila hindari segera. Percayalah, itu petanda yang tidak baik dan persekitaran yang tidak sihat. Kalau kita sebagai mangsa, jangan lawan mulut. Jangan jadi bodoh! Kita balas dengan menggunakan psikologi. Trust me, it's work and worth!

Some people enjoying politic because they want the power. They want and always wanted to be the most influential at the office. And sometimes, they just want to win the war. Tapi kita rugi jika taksub dengan politik kerja. Musnah periuk nasi jika salah langkah!

Work wise until you don't have to introduce yourself. Work hard until your idols become your rivals.  Don't stop until your signatures become your autograph.