Assalamualaikum


8 Tips Produktif Untuk #StayAtHome | Selepas diumumkan oleh Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa kita perlu Perintah Kawalan Pergerakan berikutan penularan virus Covid19 yang makin membimbangkan serata dunia.

Oleh itu, kita sebagai pekerja yang bukan frontliner, diarahkan cuti atau sesetengah syarikat mengeluarkan arahan untuk bekerja dari rumah atau lebih dikenali sebagai work from home seperti hashtag yang kini hangat di media sosial.


Disebabkan itu, aku kongsikan dengan korang apa yang boleh korang lakukan sepanjang 14 hari perintah kawalan pergerakan ini.

1. Buat planning sebelum tidur 

Untuk mudahkan kerja dan tak mengambil masa yang lama bila bangun tidur baru nak fikir apa yang perlu dilakukan pada hari itu, buat planning sebelum tidur. Nak masak apa untuk breakfast, lunch dan dinner? Nak kemas apa esok? Haa siapkan planning itu sebelum tidur tau!

2. Keluar dari pintu rumah


Walaupun perintah kawalan pergerakan, kita masih boleh duduk depan pintu rumah kan? Tapi dengan langkah berjaga-jaga. Jangan korang melepak luar pagar. Cukup sekadar untuk menghirup udara segar.

3. Lakukan aktiviti bebas bersama cerita hangat


Sementara rehat tu, boleh laa korang layan cerita atau drama yang tengah hangat sekarang! Drama melayu? Banyak cinta monyet kena kahwin paksa. Drama korea? Boleh tahan syok!

4. Group WhatsApp jiran tetangga

Alaa.. takkan laa korang tak ada group WhatsApp bersama jiran tetangga. Kalau sebelum nie korang sibuk dengan kerja sampai mampu read je group tu, apa kata kali nie korang layan je. Mana tahu boleh kongsikan info terbaru.

5. Senaman

Perintah kawalan pergerakan tidak menghadkan aktiviti korang untuk bersenam. Tak perlu ke taman pun. Dalam rumah pun boleh buat. Tu haaa! Ajak suami yang dah baring kekenyangan lepas makan tu zumba depan tv. Boleh bertambah mesra kan? Ajak anak-anak sekali.

6. Me-Time

Jangan mentang-mentang #stayathome, korang asyik kena jadi maid. So, pilih hari untuk korang jadikan me-time. Suami boleh laa masakkan untuk korang dan anak-anak. Bila lagi nak rasa air tangan suami kan? Lelaki nie kalau masak lagi sedap tau!

7. Kebebasan untuk semua

Dah penat kan? Haa nahhh! Hari kebebasan untuk semua. Anak-anak nak pakai baju tidur sepanjang hari? Silakan! Taknak masak? Order je melalui food panda. Taknak basuh baju? Esok masih ada untuk mendobi.

8. Luangkan masa bersama keluarga

Walaupun banyak mana tips aku kongsikan, takkan sama dengan yang terakhir nie. Luangkan masa berharga bersama keluarga tersayang. Lepas makan bersama, layanlaa anak-anak bermain. Dengar luahan hati mereka. Solat bersama-sama agar hubungan sentiasa tersimpul kemas. Anak-anak pasti sentiasa merindui masa itu.