Assalamualaikum


Langkah Terbaik Kurangkan Senggugut | Sebagai perempuan kebiasaannya akan lalui masalah senggugut setiap bulan. Sakit tu hanya Allah swt je tahu macam mana peritnya. Jika korang sebagai seorang perempuan tetapi tidak alami masalah senggugut, korang patut bersyukur. Sakit tau senggugut nie!

Aku pernah alami senggugut masa tengah kerja. Perghh! Satu apa pun aku tak boleh buat. Senggugut aku pulak sejenis ulang alik toilet. Lepas tu perut tu rasa kembung dan penuh dengan angin je. Mood memang teruk! Ditambah pulak dengan cramp dalam perut. Seksa!

Aku pun penat dah makan ubat setiap kali senggugut. Senggugut aku hanya akan okay jika aku makan ubat tahan sakit. Tapi tak sepenuhnya kerana aku masih rasa sakit cuma kurang sikit sakitnya berbanding sebelum makan ubat tu. Dan ubat tahan sakit tu memang aku akan letak dalam handbag sebagai langkah berjaga-jaga.

Oleh kerana itu, aku nak kongsikan juga dengan korang apa yang aku amalkan untuk kurangkan senggugut nie. Alhamdulillah.. selepas aku amalkan cara nie, senggugut aku berkurang walaupun tak sepenuhnya. Dan aku tak perlu lagi makan ubat tahan sakit. Yeayy!

Langkah 1: Melakukan Senaman Ringan
Dengan melakukan senaman ringan, korang dapat memberi kelegaan bagi sakit senggugut. Contohnya korang boleh lakukan squat. Fuhh! Semoga berjaya.

Langkah 2: Amalkan Pemakanan Seimbang
Walaupun korang yang suka food hunting, korang perlu amalkan pemakanan yang seimbang tau. Pemakanan yang seimbang dan sihat yang perlu korang amalkan dengan mengambil makanan tambahan yang mempunyai nutrisi Vitamin B dan magnesium.

Langkah 3: Minum Air Secukupnya
Minum air kosong secukupnya. Jangan amalkan sangat minum air manis tu. Coffee? No no no! Minum air yang cukup dan sekurang-kurangnya satu setengah hingga dua liter sehari. Air tea suam tanpa gula juga boleh membantu melegakan senggugut.

Langkah 4: Bertungku
Bertungku! Paling mujarab bagi aku kalau dah tak tahan sangat sakitnya. Aku akan bertungku menggunakan tungku elektrik dan aku akan bertungku pada bahagian perut dan bahagian yang sakit. Jika aku tak ada tungku elektrik, aku akan isi air suam dalam botol air dalam balut dengan tuala.

Langkah 5: Mandi Dengan Air Suam
Jangan bila korang dah sakit sangat, korang malas mandi. Mandi juga mampu mengurangkan ketidakselesaan perut korang akibat senggugut tu. Korang boleh mandi dengan air suam. Best!

Langkah 6: Stress
Bila korang sakit, semestinya korang akan stress kan? Yelaa.. mana nak uruskan kerja lagi, sakit yang datang menyerang. Memang korang nak baring je kan? Haa! Bila banyak fikirkan sakit, korang akan stress dan itu boleh menyebabkan makin sakit. So, belajar uruskan keadaan supaya korang tidak stress.

Langkah 7: Diet
Kurangkan atau elakkan makanan manis, berlemak, makanan diproses dan caffeine kerana semua tu boleh merangsang sakit senggugut tau. Amat digalakkan untuk makan kekacang, badam, tomato, lada benggala dan sayur-sayuran yang berdaun hijau.

Langkah 8: Halia
Halia nie banyak khasiat tersendiri tau! Jika korang sejenis perut cepat kembung macam aku nie, boleh amalkan minum air tea halia. Ataupun korang lebihkan halia dalam masakan. Halia nie dikatakan boleh membantu melegakan masalah senggugut dan angin.

Langkah 9: Urutan
Jangan malas untuk melakukan urutan. Korang amat digalakkan untuk membuat urutan pada bahagian abdomen selama 5 minit sehari kerana urutan itu boleh membantu melegakan senggugut kerana urutan itu membantu untuk melancarkan aliran darah.

2 Comments

  1. Terima kasih share tips ni ^^

    https://www.nurulsyahirah.com/2020/04/7-panduan-pengurusan-kewangan-khas-untuk-pasangan-berkahwin.html

    ReplyDelete