Assalamualaikum


Lentikkan Bulu Mata Dengan Mudah | Seseorang yang mempunyai bulu mata yang  lentik, sangat menawan tau! Ditambah pulak dengan bibir mungil dan senyuman yang manis. Sangat cantik! Walau bagaimanapun, kita perlu bersyukur dengan kurnian olehNya. Semua orang cantik dengan kecantikan tersendiri.

Tapi macam mana cara nak lentikkan bulu mata nie? Lentikkan secara semulajadi tau! Tak perlu korang pergi mana-mana tempat yang buat eyelashes extension. Bahaya tau buat eyelashes extension tu. Kang ada side effect apa-apa, botak bulu mata tu baru tahu.


Cara 1: Bedak Bayi
Untuk pengetahuan korang, bedak bayi mampu melentikkan bulu mata. Bedak bayi mempunyai tekstur yang lembut sehingga mampu melekat pada bulu mata dan boleh menjadikan bulu mata lebih lentik.

Selepas korang pakai mascara tu, korang ambil sedikit bedak bayi dan usapkan pada bulu mata korang. Kalau korang ada brush mascara yang tak pakai dah, boleh laa korang guna brush tu. Kalau tak ada, guna jari pun boleh. Lepas dah letak bedak tu, pakai mascara sekali lagi tau!


Cara 2: Minyak Zaitun
Minyak zaitun mengandungi banyak manfaat. Jangan korang taktahu pulak bahawa minyak zaitun nie juga mampu melentikkan bulu mata tau! 

Cara yang sangat mudah bila guna minyak zaitun nie. Korang hanya ambil sedikit minyak zaitun dan sapu rata pada bulu mata korang tu. Masa nak sapu tu, pejam laa mata tu. Kang masuk dalam mata, benda lain pulak yang lentik kang! Bila dah kering, korang boleh bilas dengan air sejuk. Jangan guna air panas, kang masak pulak bulu mata tu.


Cara 3: Madu
Madu bukan sebarang madu. Madu yang boleh dimakan. Bukan madu yang suami korang bawa balik rumah tu. Tu madu boleh buat gaduh. Madu yang aku nak korang guna nie madu yang boleh buat korang cantik.

Kalau nak letak, pilih laa madu yang berkualiti kerana banyak khasiat madu tau! Caranya sama je macam minyak zaitun tu. Sapu rata pada bulu mata korang dan biarkan madu meresap elok. Nak cuci boleh bila dah kering atau korang nak biarkan dulu pun boleh.


Cara 4: Kulit Lemon
Seperti yang aku pernah kongsikan sebelum ini, lemon antara buah-buahan citrus yang banyak khasiat. Kerana lemon juga bagus untuk kulit kita. Jadi, untuk cara nie korang boleh gunakan lemon tau!

Perahkan jus lemon ke dalam bekas yang berisi minyak zaitun dan korang boleh masukkan sekali kulit lemon tu. Biarkan selama empat hari dalam bekas yang tertutup. Selepas itu, korang boleh guna campuran itu pada bulu mata korang. Korang boleh amalkan cara nie dua hari sekali untuk hasil mantap. Janganlah setiap hari sebab campuran citrus kan.


Cara 5: Masker Lidah Buaya
Lidah buaya seperti yang kita tahu sangat banyak khasiat dan sangat terkenal dengan pelbagai kegunaan. Kalau kulit korang sunburn pun, korang boleh lidah buaya nie. Boleh je kalau korang nak beli aloe vera gel yang dijual dalam packaging tapi lagi best bila buat sendiri. Langsung tak ada campuran apa-apa.

Caranya korang ambil keratan lidah buaya tu dan korang jemur sehingga layu. Tapi jangan sampai kering sangat. Bila dah layu tu, korang ambil lendirnya sahaja. Kulit tu tak payah tau! Lepas tu, korang guna lendir tu dan sapu rata pada bulu mata korang.

Mudah je cara-cara yang kongsikan tu. Semoga bermanfaat untuk korang semua. Aku pun nak amalkan tips nie. Maklumlah, bulu mata pun lentik jugak! Hahahaa.. taknak pakai fake eyelashes. Nampak cacat bila aku pakai fake eyelashes sebab tak pandai!

0 Comments