Assalamualaikum

4 Punca Liang Pori Terbuka | Kalau sebelum nie aku kongsi dengan korang tips berkenaan kenali dulu masalah kulit kita. Dan itu sangat penting ya! Bila korang dah tahu, korang boleh buat rutin penjagaan kulit korang tu supaya sentiasa terjaga.

Tapi, kalau kulit korang mempunyai masalah liang pori terbuka, korang perlu tahu apa puncanya. Dan bila korang dah tahu puncanya, baru korang boleh merawat masalah itu dan teruskan dengan rutin penjagaan kulit muka korang.

Produksi Minyak Berlebihan
Setiap kulit memiliki kelenjar minyak tetapi apabila produksi minyak berlebihan dan ditambah lagi dengan sel-sel kulit mati yang berkumpul, boleh menyebabkan pori-pori akan tersumbat dan minyak tidak akan keluar secara semulajadi akan menyebabkan ukuran liang pori besar dan terbuka.

Tidak Membersihkan Wajah
Kalau korang malas membersihkan wajah setiap hari boleh menjadi salah satu punca liang pori tersumbat. Kotoran sisa make up dan debu boleh kekal dalam liang pori tu. So, korang tidak boleh malas! Peluh pun boleh membawa kotoran masuk ke dalam liang pori tau!

Jarang Melalukan Eksfoliasi
Liang pori yang tersumbat menyebabkan liang pori makin besar. Kalau korang jarang scrub muka tu, memang tetap akan sama laa. Scrub muka korang dua hingga tiga kali seminggu tau! Scrub nie penting untuk menghilangkan sel-sel kulit mati.

Tidak Pakai Sunscreen
Perlu korang tahu manfaat vitamin D dari sinar matahari pagi. Tetapi selepas pukul 9.00 pagi atau 10.00 pagi, sinar matahari akan berubah menjadi berbahaya untuk kulit. Pancaran sinar matahari siang dapat melemahkan kolagen yang mampu menjaga untuk kekuatan pori. Jadi sangat penting untuk korang pakai sunscreen untuk melindungi kulit kita sekurang-kurangnya 30 minit sebelum melakukan apa-apa aktiviti. Duduk dalam rumah pun wajib pakai sunscreen okay!