Assalamualaikum


Berapa Banyak Jenis Gemuk Yang Ada | Bila badan sendiri membesar bagai belon panas, stress tu hanya Dia je yang tahu. Tapi tak pernah serik. Ada je makanan yang aku suap masuk dalam mulut aku. Entah bila nak ada kesedaran! Lepas tu mula laa bising bila baju dah ketat sana sini. Kain dah tak boleh nak zip!

Atas saranan doktor untuk aku turunkan berat badan, aku pun ada impian untuk pakai sepasang baju impian aku, aku terus wujudkan #misikuruseyqahasnan.Tapi misi nie baru start ye. So, untuk kurus atau kecil dalam masa terdekat nie susah. Yelaa.. aku dah melantak bertahun-tahun. Ingat boleh kurus dalam masa seminggu?

Selain itu, aku pun gigih laa cari jalan macam mana aku nak kurus. Kononnya aku nak kenal aku nie gemuk apa. Eh! Gemuk nie ada banyak jenis ke? Apa jenis-jenis gemuk yang ada? Macam menarik je. Kalau ada yang specific, mudah ke nak kurus? Haa cenggitu aku punya fikir!

Gemuk Air
Dalam badan 45-55% adalah dari cecair; darah,air dalam sel,air liur dan lain-lain. Bukan air kosong seperti yang kita minum tu. Kalau korang minum air lebih, contohnya macam yang nak diet sampai minum lebih 2 liter sehari tu, badan korang tidak akan menyerap air yang banyak-banyak tu tapi air tu keluarkan melalui air kencing.

Jika korang sakit seperti ada masalah buah pinggang, baru korang akan gemuk air sebab organ tersebut tak mampu nak membuang air berlebihan dan antara simptomnya bengkak kaki dan tangan sampai apabila tekan dengan jari bekas tekan tu tak hilang tau!

So, TIADA ISTILAH gemuk air. Nak gemuk air? Tu tanda-tanda penyakit buah pinggang tau!

Gemuk Angin
Apabila makanan beberapa jenis makanan, badan akan meningkatkan penghasilan angin dalam bentuk kentut atau sendawa tetapi mana ada angin tu nak simpan celah kulit, organ dan sebagainya. Kalau ada pun, dalam perut tu haa. Tu pun sekejap je. Lepas masuk toilet, hilanglah angin tu!

Kenapa jadi begini? Sebab ada jenis-jenis makanan terutama yang berubi dan kacang kekacang menjadi probiotik atau keadaan bakteria baik dalam perut aktif lebih. Dapat makan banyak probiotic nie menghasilkan pengeluaran banyak dan ini membawa kepada pengeluaran gas banyak.

Gemuk angin pun TIDAK WUJUD! Kita ni bukannya katak boleh serap angin dekat kulit.

Gemuk Toksin
Seperti biasa badan adalah perfect jika korang sihat dan mampu keluarkan toksin sendiri. Organ buah pinggang, hati, usus semua sistem perkumuhan yang tiptop. So, tak perlu pun nak amalkan detoxification diet, ubat bersihkan kerak usus sebab semua itu badan sudah buat dengan lebih mantap.

Kalau toksin naik sikit je dalam badan, tak perlu sampai ke gemuk toksin pun. Kesannya korang akan terus rasa seperti gatal-gatal kulit, kulit atau putih mata korang warna kuning dan korang letih lesu. Ini semua antara tanda-tanda buah pinggang dan hati makin rosak.

Konklusinya, gemuk toksin nie memang TIDAK LOGIK langsung! Nak sakit ke tu?


Korang, gemuk yang betul-betul gemuk dan wujud ialah gemuk lemak. Ye, lemak dalam badan korang tu. Itu gemuk yang mengandungi lemak ye! So, gemuk air, angin, toksin dan lain-lain itu tak wujud. Jangan terlampau percaya sangat!

Tiada istilah berat tulang kerana tulang makin tua makin ringan ada juga. Selain itu, tiada istilah berat otot. Kalau banyak otot takkan ada satu pack je perut tu. Dan tiada istilah berat dosa. Dosa tak boleh ditimbang di penimbang. Kalau boleh timbang macam tu, confirm semua taubat kan?

P/S: Segala info tentang gemuk nie, aku credit kepada Dietitian Fizah Sobri. Dan aku olah sedikit ayat itu mengikut standard blog aku. Ahh cenggitu! Korang, kalau nanti dah kurus tu, nak shopping apa-apa, jom shopping dalam PG Mall nie.

8 Comments

  1. Info bagus sangat ni sis, biasa dengar juga jenis2 kegemukan rupanya mitos jela. Sama juga lah misi mengurangkan berat sebab dah mula sakit lutut.

    ReplyDelete
  2. Punyalah khusyuk saya baca start gemuk air tuh last2 semuanya mitos ahahhaha! Anyways sis good luck untuk misi sis ^^

    ReplyDelete
  3. Nice info. hehe. Aril ade post baru. Jom singgah

    ReplyDelete
  4. Replies
    1. Tapi tu laa.. bagi orang lain gemuk tu tak sihat :(

      Delete