Assalamualaikum


Selamat tahun baru 2018 dan kembali ke alam persekolahan sekolah kepada adik-adik yang masih bersekolah. Hihihiii.. Rindunya nak masuk darjah 1 lagi! Rindu nak beratur beli nasi goreng dan keropok lekor kat kantin. Rindu nak berebut-rebut beli pensil kat koperasi. Rindu nak pergi bilik guru ambil kapur. Rindu SK Pusat Dungun 😭

Takpe, biarkan kenangan tersimpan. Jom bicarakan tentang azam. Sempena membuka lembaran tahun baru nie kan, mesti ramai yang dah pasangkan azam siap-siap kan? Ada yang kuruskan badan *aku lah tu*, ada yang nak start mengumpul duit belanja barangan persekolahan anak-anak untuk tahun hadapan dan banyak lagi lah tetapi pentingkan azam itu?

Bila bercerita tentang azam, ada yang cakap poyo sebab sibuk nak berazam. Memanglah akan nampak poyo kalau kau ada RM15 dalam simpanan tapi kau punya azam nak pergi bercuti oversea. Macam angan-angan mat jenin tetapi tak mustahil kalau dapat durian runtuh. Kan?

Sampai bila nak berada ditakuk lama? Kebaikan azam nie ialah bila kita ada azam, kita tahu target kita. Yes, berazam tidak perlu tahun baru. Setiap masa boleh kita bina azam tu dalam diri kita. Azam bukan waktu tertentu sahaja. Faham?

Dari mata kasar, berazam nie sebenarnya mempunyai nilai positif yang sangat besar! Jangan pernah takut untuk berazam walaupun kadang kala kita boleh agak hasilkan negatif.  Kalau tak nak hasilnya negatif, jangan berazam tanpa usaha. Merancang tanpa usaha memang sah seperti angan-angan mat jenin. Sekadar angan-angan yang dibawa angin lalu.

" Cheers to a new year and another chance for us to get it right " - Oprah Winfrey