Assalamualaikum


Apakah Punca Bibir Kering Dan Berdarah | Tengah dalam #misigantipuasaeyqahasnan nie, memang aku kurang minum air. Yelaa.. sahur tu aku ada laa minum dalam dua gelas air masak. Selepas berbuka pulak aku minum air masak tapi tak banyak mana. Sekarang aku dah tanggung akibatnya! Stress betul aku.

Apa yang jadi? Bibir aku kering dan berdarah. Bila aku buka mulut nak bercakap, memang pedih sebab bibir jadi tegang kan. Bila aku rasa bibir kering, aku terus jilat bibir aku kononnya nak basahkan tapi aku lakukan kesilapan besar. Jilat bibir boleh menyebabkan makin teruk. Alamak!

Apabila bibir kering, tindak balas untuk melembapkan dengan air liur. Betul tak? Kerap menjilat bibir disebabkan ketidakselesaan bibir menyebabkan kekeringan. Memang boleh menjadi rumit untuk mengekalkan kulit terhidrat, terutamanya kepada bibir yang lembut. Dengan angin kering di musim panas dan kekurangan kelembapan di udara, kulit kita boleh menjadi kering, terutama sekali bibir kita! Pada musim panas, keadaan bibir kita juga boleh merosot kerana pendedahan kepada matahari.

Walaubagaimanapun, ia bukan sahaja cuaca yang menyebabkan bibir kering. Terdapat beberapa sebab yang berbeza dan kaedah yang berbeza untuk menyelesaikannya. Korang tahu tak bahawa bibir kering biasanya merupakan tanda masalah dalam saluran pencernaan? Apabila korang dehidrasi, badan korang menarik air dari bahagian lain badan (seperti usus) untuk menghidratkan sel-sel. Ini boleh menyebabkan kekeringan di dalam kolon yang membawa kepada sembelit dan kekeringan di seluruh badan; bibir dan kulit.

Apakah Punca Bibir Kering?

Jangkitan Yis 
Korang tahu bahawa bibir retak ini mungkin tanda jangkitan yis? Ini terutamanya jika korang mempunyai keretakan di sudut mulut. Bibir retak mungkin bermakna korang menghasilkan terlalu banyak yis. Yis ini boleh tumbuh dalam keadaan hangat, lembap yang dihasilkan dari menjilat bibir anda. Langkah penyembuhan terbaik adalah untuk mengekalkan tahap hidrasi; minum banyak air dan elakkan menjilat bibir korang.

Alahan
Kalau bibir korang bengkak, ini mungkin reaksi alergi. Korang boleh mengalami alergi terhadap produk bibir yang korang gunakan. Korang juga boleh alah kepada makanan tertentu. Ambil perhatian tentang apa yang korang makan dan hanya gunakan produk yang sesuai dengan korang.

Dehidrasi
Bibir, mulut dan mata kering adalah semua tanda-tanda dehidrasi. Untuk mengelakkan dehidrasi, disyorkan supaya korang minum lapan hingga dua belas gelas air setiap hari. Kalau korang seorang pesakit diabetes atau atlet, korang haruslah meminum lebih banyak air! Dehidrasi menimbulkan ketidakseimbangan semula jadi mineral di dalam badan kita yang boleh menyebabkan kerosakan pada kulit kita dan menyebabkan bibir kita pecah.

Kerosakan Matahari
Pendedahan matahari dan angin terutamanya semasa musim sejuk, boleh menjadi penyebab bibir pecah dan sakit. Sekiranya korang berada di udara kering dan musim sejuk, pastikan korang menggunakan produk bibir yang mengandungi bahan pelindung matahari.

Kekurangan Vitamin
Vitamin B2 atau riboflavin, diperlukan untuk fungsi sel, metabolisme lemak dan mengekalkan tahap normal ​​asid amino homocysteine dalam darah. Jika bibir korang pecah dan bengkak, mungkin penyebab dari kekurangan riboflavin. Korang haruslah memakan banyak makanan yang kaya dengan vitamin B2 seperti telur dan daging tanpa lemak.

Terlalu Banyak Vitamin A
Bibir kering bermakna korang mengambil terlalu banyak vitamin A. Tahap Vitamin A yang bahaya boleh berlaku jika korang mengambil terlalu banyak supplement, korang perlu lebih berhati-hati dalam mengambil supplement vitamin A kerana kebanyakan sumber dari pemakanan korang sudah mencukupi. Jika korang mempunyai terlalu banyak vitamin A dalam sistem tubuh korang, kulit dan bibir korang boleh menggelupas dan retak. Ini kemungkinan besar berlaku kepada orang remaja yang makan supplemen vitamin A untuk jerawat mereka.

Ubat-ubatan
Kalau korang mengambil ubat untuk hipotiroidisme, jerawat atau tekanan darah tinggi, korang mungkin mempunyai reaksi alergi terhadap ubat-ubatan ini dan boleh menyebabkan bibir korang menjadi kering dan mengeras. So, korang perlu berjumpa dengan doktor dan bagitahu alergi ubat-ubatan korang itu.

Cara Merawat Dengan Pantas
Cara mudah nak merawat bibir kering sehingga berdarah nie senang je. Korang perlu banyakkan minum air masak dan sapu lip balm. Dan korang perlu ingat! Jangan jilat atau basahkan bibir korang dengan air liur tu. Nanti makin teruk tau!

Nanti bila bibir dah okay, aku pun bolehlah amalkan semula tips yang aku kongsikan dulu. Bibir pun nak cantik oi! Tips apa aku kongsikan? Cara merawat bibir yang hitam dan kusam. Penting nie! Nak bibir mungil je. Hihihi...

2 Comments

  1. macam humaira sekarang kurang minum air masak,boleh bawa gaduh nak suh minum huhuuu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bibir dia kering tak kak sue? Stress kering sampai berdarah cenggini..

      Delete